Ezután bepillantást nyerhettünk a SETSE nemzetközi fotóscsere két résztvevője, a szlovák Petra Cepková és a görög Georgios Makkas műhelyébe, a szerkesztő Linda Roodenburg segítségével a « Rotterdami szakácskönyv » írásának rejtelmeibe, míg Kimmo Lehtonen a finnországi képekről tartott izgalmas előadást, kitérve többek közt Esko Männikkö műveire. A fotótörténettel és kortárs kultúrakutatással foglalkozó lengyel Marianna Michailowska ezután az evés motívumának politikai dimenzióiról beszélt – különös tekintettel Natalia L. erotikát politikával vegyítő hetvenes évekbeli banánsorozatára.
A MNM Történeti Fényképtárának munkatársaiként részben saját archívumunk étellel, családi étkezéssel kapcsolatos fotóiról, részben pedig két kortárs projektről tartottunk előadást a következő napon : a tárgy történetiségétől eljutva a történetiség mint tárgy gondolatáig, Gőbölyös Luca: Férjhez akarok menni és Eperjesi Ágnes:Családi fotóalbum című munkái nyomán. A konferencia végén Ana Martí Teston, a valenciai egyetem munkatársa a spanyol kortárs fotó egy-egy alkotóját mutatta be: Goya festményeitől és a csendélet műfajától indítva Chema Madoz ételinstalláción át Alex Francis, Pilar Bettrán, Mira Bernabeu művein át Greta Alfaróig. Ana mondandóját az utóbbi művész különös és különleges fotósorozatával zárta : szabadban terített asztal, majd ugyanaz a teríték a földön, törötten, mocskosan, valami láthatatlan szörnyűség után. A képekhez a kulcs ez a rövid videófilm, melynek a szerző az In ictu oculi címet adta.
Mi pedig nem tudjuk a szemünket levenni róla.
Kép és szöveg: Fisli Éva, Budapest
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése